همراه معتمد شما در تجارت بین الملل

تماس با ما

09177929286

آنچه در مورد آداب پوشش در جلسات تجاری بین الملل باید دانست

زمان مطالعه: 5 دقیقه به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، در جلسات تجاری حضوری، نوع ظاهر و پوشش افراد شرکت کننده نشان دهنده شخصیت آن ها است و افراد در برخورد اول از روی ظاهر و نوع پوشش مورد قضاوت قرار می گیرند. این یک حقیقت است که در سی ثانیه اول هنگامی که افراد حاضر در جلسه ...

5 دقیقه
0 دیدگاه
semic-admin
زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، در جلسات تجاری حضوری، نوع ظاهر و پوشش افراد شرکت کننده نشان دهنده شخصیت آن ها است و افراد در برخورد اول از روی ظاهر و نوع پوشش مورد قضاوت قرار می گیرند. این یک حقیقت است که در سی ثانیه اول هنگامی که افراد حاضر در جلسه شما را می بینند، نوع پوشش شما باید چنان تاثیر مثبتی روی آن ها بگذارد تا افراد حاضر بر اساس برداشت اولیه ای که از شما میبینند به شما اعتماد کنند. از این رو یادگیری آداب پوشش جهت شرکت در جلسات تجاری بین الملل یکی از بخش های جذاب و مهم در امر مذاکره محسوب می‌ شود، چرا که مناسب بودن پوشش مذاکره کننده می تواند نقصان های ذاتی ظاهر را نیز محو نماید.

تعریف های متعددی در باب پوشش در فرهنگ های مختلف وجود دارد. نوع ظاهر، یک اصل پررنگ در جهت رسیدن به اهداف مذاکره بوده، چرا که تا حدود زیادی شخصیت مذاکره کننده را معرفی می کند. بسیاری بر این باورند که آداب لباس پوشیدن شخص مذاکره کننده، تاثیر بسزایی بر روی وجه اجتماعی وی دارد، و در نظر دیگران یک سری ذهنیت ها نسبت به آن فرد به صورت ناخودآگاه ایجاد می کند، که این قضاوت باعث می شود تا مذاکره کننده رفتارها و اعمال مختلفی از خود نشان دهد.

کارشناس حوزه روابط تجاری بین الملل، در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز گفت: اهمیت پوشش و ظاهر مذاکره کننده به اندازه توانایی وی در برقراری ارتباط کلامی اهمیت دارد. باید در نظر داشت که ظاهر حرفه ای تنها به آرایش سر و صورت اختصاص داده نمی شود، بلکه نوع پوشش را نیز شامل می شود. این نکته بسیار مهم است، که نوع پوشش مذاکره کننده در زمان شرکت در جلسات تجاری باید با لباس هایی که در طول روز می پوشد متفاوت باشد و با لباس های باوقار و رسمی در جلسات حاضر شود، زیرا که ظاهر رسمی شخص را حرفه ای تر نشان می دهد و برداشت های افراد حاضر در جلسه از این شخص به عنوان فردی منظم و شیک ماندگار خواهد شد.

این فعال حوزه روابط تجاری بین الملل افزود: ظاهر مذاکره کننده در جلسات تجاری قبل از هر چیزی بر روی مخاطب تأثیر خواهد گذاشت، و افراد قبل از صحبت با مذاکره کننده و ارزیابی سطح علمی و دانش وی، از نوع پوشش و ظاهر مذاکره کننده او را قضاوت می کنند. نکته مهم اینجاست که اکثر افراد حاضر در جلسه این معیار برداشت اولیه را برای تصمیم گیری های آینده نیز به کار می برند و این تصمیم به سختی و در طول زمان دستخوش تغییر قرار می گیرد.

دکتر محمد علی مصلحی فر با اشاره به اهمیت پوشش در جلسات تجاری گفت: افرادی که در جلسات شما را قضاوت می کنند معمولا به دو گروه آماتور و حرفه ای تقسیم می شوند. در جلسات تجاری، افراد آماتور می بینند که شخص مذاکره کننده توانسته چه چیزهایی را به دست بیاورد و از روی دارایی های وی تشخیص می دهند که آیا این فرد موفق بوده یا خیر. اما گروه دوم افراد حرفه ای هستند که معتقدند مذاکره کننده نا مرتب نمی تواند شخص بزرگ و موفقی باشد، و در نتیجه نمی توان به او اعتماد کرد.

وی در این راستا عنوان کرد: نوع پوشش مذاکره کننده می تواند موقعیت، اقتدار، درجه، خصوصیات اخلاقی، وابستگی، ماجراجویی، طبقه ی اجتماعی ، شخصیت و سلیقه ی وی را نشان دهد و در این بین میزان اعتماد و قضاوت حاضرین در جلسه را نسبت به مذاکره کننده منعکس کند.

مصلحی فر افزود: آداب پوشش برای هر رنگ و هر لباسی یک تعریف مشخصی دارد. به عنوان مثال، در مذاکره های تجاری فردی که خواستار مذاکره باشد با لباس سورمه ای در جلسه حاضر می شود. کت و شلوار سورمه ای رنگ، نشان اقتدار، اعتماد و صداقت است، و طبق نظر روانشناسان افراد باهوش رنگ سورمه ای می پوشند. از سوی دیگر اگر فرد خواستار مذاکره نباشد و بخواهد اعلام کند که تصمیمش تغییر نمی کند با کت و شلوار رنگ مشکی در جلسه حاضر می شود.

مدیر عامل شرکت بین المللی سفیر ارتباط ماندگار در مورد نوع پوشش در جلسات تجاری عنوان کرد: برای اینکه بدانیم چه لباسی سفارش دهیم و چگونه بپوشیم، باید آن را در یک مثلث «مناسبت، زمان و مکان» جستجو کرد. لباس رسمی که مذاکره کنندگان جهت شرکت در جلسات تجاری می پوشند به نام بیزنس سوت نامیده می شود. در انتخاب این لباس رسمی رنگ کت و شلوار باید سورمه ای انتخاب شود چون شما را فردی باهوش و با اقتدار نشان می دهد.

وی افزود، کت و شلوار خاکستری/طوسی نیز می تواند پیشنهاد خوبی باشد، زیرا به عنوان رنگ بی طرف و خنثی شناخته می شود. اما باید دقت کرد که کت و شلوار رنگ قهوه ای پالس منفی دارد و به هیچ وجه مناسب جلسات تجاری به ویژه در حوزه بین الملل نیست.

مصلحی فر با بیان اهمیت رنگ کت و شلوار جهت شرکت در جلسات تجاری بین الملل تاکید کرد: جیب های کت و شلوار را هرگز باز نکنید و نیز چیزی درون جیب ها قرار ندهید. دقت داشته باشید که در هنگام ایستادن یا راه رفتن در طول جلسه و یا قبل و بعد آن حتما دکمه ی کت خود را بسته نگه دارید، بدین صورت که در کت دو دکمه، دکمه ی بالا و در کت سه دکمه، دکمه ی وسط بسته شود و هنگام نشستن دکمه کت باز گردد.

وی ادامه داد: پیراهن زیر کت و شلوار در جلسات تجاری باید آستین بلند و تمام دکمه در جلو باشد. به یاد داشته باشید که جهت شرکت در جلسات تجاری، پوشیدن ژاکت و استفاده از شال گردن همراه با کت و شلوار، پالتو و بارانی مرسوم نیست. پیراهن طرح دار با کت شلوار راه راه مناسب جلسات تجاری نمی باشد. این نکته حائز اهمیت است که بدانید اگر اولین دکمه پیراهن را بدون کراوات می بندید در حوزه سیاسی پرشین استایل را انتخاب نموده اید.

این فعال حوزه روابط تجاری بین الملل در توضیحات بیشتر گفت: کفش مناسب با کت و شلوار جهت شرکت در جلسات تجاری، چرمی طبیعی بند دار در دو رنگ مشکی برای کت و شلوار سورمه ای و خاکستری تیره، و کفش قهوه ای برای کت و شلوار قهوه ای با جورابی همرنگ یا کمی تیره تر از شلوار می باشد و به هیچ عنوان روشن تر نباید باشد. وی عنوان کرد: اصول لباس رسمی حکم می کند که کیف دستی مذاکره کننده هم با لباس او هماهنگ باشد و رنگ آن با کفش همخوانی داشته باشد.

مصلحی فر در توضیحات بیشتر گفت: روان نویس، ساعت و انگشتر را در موقعیت های مختلف به عنوان اکسسوری به همراه داشته باشید. ترجیحا بند ساعت، کفش و کمربند همرنگ باشند. برای شرکت در جلسه، فقط به یک ساعت زیبا و اگر متاهل هستید به یک انگشتر احتیاج دارید.

دکتر مصلحی فر در انتها با ابراز خرسندی از انجام این گفتگو و نیز اهمیتی که خبرگزاری علم و فناوری در شیراز به موضوع تجارت بین الملل داده به این نکته اشاره کرد که: زیبایی ظاهری، انسان ها را جذب می کند حتی در برخی موارد باعث شده به نتایج مثبتی هم برسند، چرا که فرد با افزایش اعتماد به نفس مواجه خواهد شد. وی افزود: باید سعی شود به اندازه استعداد در امر مذاکره، به نوع پوشش و ظاهر خود هم برسیم.

این فعال حوزه روابط تجاری بین الملل در ادامه گفت: در نظام جلسات تجاری، لباس مناسب جزء ضروریات کار به شمار می آید و به عنوان یک مزیت خوب اجتماعی، مردم را نسبت به شخص مذاکره کننده صمیمی و وفادار می کند. پس اگر می خواهید موفق باشید سعی کنید ضد قانون ها را کنار گذاشته و از قوانین استفاده کنید. فراموش نکنید که در سی ثانیه اول شرکت در جلسات تجاری می توانید تاثیری روی مخاطب خود بگذارید که به اندازه صحبت های چند ساعت بعد تان مهم است و می تواند اعتماد افراد حاضر در جلسه را جلب کند. امید بر این است که خبرگزاری علم و فناوری از فارس، گزارش آینده را به موضوع اعتماد سازی در جلسات تجاری بین الملل اختصاص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.