همراه معتمد شما در تجارت بین الملل

تماس با ما

09177929286

ارتباطات تجاری به عنوان زبان مشترک کسب و کارهای داخلی و بین الملل

زمان مطالعه: 5 دقیقه ارتباطات تجاری به عنوان راهی برای تبادل اطلاعات بین شرکای واقعی یا بالقوه شناخته می شود که بخش بسیار مهمی از هر سازمان را در بر می گیرد و این امکان را فراهم می سازد تا هر عضو یک سازمان بتواند ایده های خود را به شیوه ای مؤثر به اشتراک بگذارد و نظرات خود ...

5 دقیقه
0 دیدگاه
semic-admin
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ارتباطات تجاری به عنوان راهی برای تبادل اطلاعات بین شرکای واقعی یا بالقوه شناخته می شود که بخش بسیار مهمی از هر سازمان را در بر می گیرد و این امکان را فراهم می سازد تا هر عضو یک سازمان بتواند ایده های خود را به شیوه ای مؤثر به اشتراک بگذارد و نظرات خود را نسبت به موضوعات مربوط به شرکت به طور واضح بیان کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، ارتباط به عنوان نوعی تبادل درک متقابل شناخته می شود، که می ‌تواند تعاملی بین فرستنده و گیرنده پیام از طریق تبادل داده ایجاد کند. در روزگار حاضر كه جهانی شدن يكی از واقعيت های موجود در آن است، داشتن یک ارتباطات موثر، نقش مهمی را در موفقيت كسب و كارها چه در داخل و چه در خارج از کشور ایفا می کند، چرا که ارتباط مؤثر، درک طرفین از خواسته ‌ها و انتظارات یکدیگر را افزایش داده و امکان همکاری فی ‌مابین را فراهم می‌ سازد.

در این میان، ارتباطات تجاری در دهه های گذشته پیشرفت چشم گیری داشته اند، و این فرصت را ایجاد کرده اند تا امروزه مجموعه ای از انواع ارتباطات کسب و کار را که مناسب شرایط مختلف هستند شناسایی کنیم.

ارتباطات تجاری به عنوان راهی برای تبادل اطلاعات بین شرکای واقعی یا بالقوه شناخته می شود که بخش بسیار مهمی از هر سازمان را در بر می گیرد و این امکان را فراهم می سازد تا هر عضو یک سازمان بتواند ایده های خود را به شیوه ای مؤثر به اشتراک بگذارد و نظرات خود را نسبت به موضوعات مربوط به شرکت به طور واضح بیان کند.

در گفتگوی خبرگزاری علم و فناوری استان فارس با فعال حوزه روابط بین الملل تجاری مطرح گردید: ارتباطات تجاری جایگاه حیاتی را در زندگی بسیاری از مدیران تجاری به خود اختصاص داده است، چرا که این افراد دائما مجبور هستند در زمینه های مختلف مثل نتیجه گیری انواع معاملات و قراردادها تصمیم گیری و بحث کنند. همانطور که تحقیقات در زمینه مدیریت تجاری نشان می دهد، ارتباطات ۸۰٪ از زمان کار مدیران تجاری را به خود اختصاص داده، و این موضوع باعث شده است که ارتباط به عنوان یکی از مشخصه‌ های اصلی موفقیت مطرح شود. این مسئله تا حدی اهمیت دارد که اجزای اصلی عملکردی در مدیریت تجاری، شامل برنامه ‌ریزی، سازمان‌ دهی، جذب نیرو و هدایت و کنترل، بدون وجود یک ارتباط مؤثر، نمی‌ توانند به ‌صورت مناسب نقش خود را ایفا کنند.

وی افزود: زمانی که از ارتباط تجاری درون سازمانی صحبت می شود، این موضوع در برگیرنده روند مداومی از جریان اطلاعات است، چرا که در شرکت های تجاری بسیار بزرگ که ساختارهای سلسله مراتبی از افراد و تیم‌ های کاری وجود دارد، مدیریت بر سازمان تا حدی پیچیده و دشوار است. اینجا است که ارتباط، نقش بسیار مهمی را در روند هدایت و کنترل افراد ایفا می کند و مدیران را در دستیابی به اهداف کلان یاری می نماید.

دکتر مصلحی فر مدیر عامل شرکت بین المللی سفیر ارتباط ماندگار و مدرس حوزه روابط بین الملل تجاری در خصوص اهمیت مباحث ارتباطی درون سازمانی و برون سازمانی عنوان کرد نکته کلیدی این است که ارتباط تجاری می‌ بایست هدفمند باشد. قوانین، مقررات و سیاست‌ های یک شرکت، باید به اطلاع افراد در درون سازمان و خارج از آن برسد. از سوی دیگر، با توجه به پیشرفت فناوری در طی سال ‌های اخیر، ارتباطات تجاری دیگر منحصر به کاغذ بازی و استفاده از تلفن نیست و تلفن ‌های همراه، ویدئو کنفرانس، نامه‌ های الکترونیک و ارتباطات ماهواره ‌ای، توانسته ‌اند تحولات بنیادین در انواع ارتباطات تجاری به وجود آورند.

دکتر محمد علی مصلحی فر با اشاره به انواع مختلف ارتباطات تجاری گفت: در تقسیم بندی انواع ارتباطات تجاری، می توان آن ها را به ارتباطات کلامی، غیر کلامی، نوشتاری و الکترونیکی تقسیم بندی کرد.

مصلحی فر عنوان کرد: ارتباطات کلامی از قدیمی ترین شکل ارتباطات تجاری و همچنین محبوبترین آن ‌ها ست. این نوع ارتباط در واقع مکالمه و ارتباط با کلمات است. بعضی از افراد ارتباط کلامی را به دلیل سادگی و تعامل مستقیم آنها با افراد دیگر به عنوان بهترین شکل از ارتباطات تجاری در نظر می گیرند. در حالی که این مسأله نکات منفی نیز دارد. مثلا، ارتباطات کلامی به شدت وابسته به حضور فیزیکی همه افراد است، و گاهی اوقات دسترسی تمام افراد یا هماهنگ کردن آنها برای زمان و مکان مشخص مشکل است.

مصلحی فر افزود: ارتباطات غیر کلامی نوع دوم از انواع ارتباطات به شمار می ‌رود که بیشتر معطوف بر ارتباطات حاصل از زبان بدن است. طبق تحقیقات انجام شده ما فقط یک درصد معینی از اطلاعات را از کلمات دریافت می کنیم و بقیه دقیقا از آن سیگنال هایی است که ما ناخودآگاه آنها را در فرایند ارتباطات غیر کلامی می خوانیم. در اصل، ارتباط غیر کلامی، برقراری ارتباط با استفاده از احساسات، عواطف، طرز رفتار و افکار از طریق حرکات، حالات بدن و ارتباط چشمی و بسیاری موارد دیگر است. به عنوان مثال، همواره ارتباط چشمی با مخاطبان در هنگام مذاکره باید حفظ شود، یا زمانی‌ که با فردی در یک محیط کاری دست می‌ دهید، باید این کار را با قدرت و بدون ضعف انجام دهید.

وی در ادامه گفت: یکی از موضوعات مهم و کلیدی در زمینه ارتباطات تجاری، نقش فناوری در تسهیل و تسریع ارتباطات تجاری در عصر حاضر است، که به عنوان ارتباطات الکترونیک تعریف می شود، و انتظار می رود که در مورد تعامل کسب و کار به یک استاندارد تبدیل شود. با وجود سایر اشکال ارتباطات تجاری، با برقراری ارتباطات الکترونیکی، اطلاعات دقیق تر و سریعتر تحویل داده می شود و وابسته به محل مصاحبه کننده نیست. بزرگ ‌ترین مزیت پیشرفت ‌های فناورانه در حوزه ارتباطات تجاری را می توان کاهش هزینه ‌ها و منافع مالی حاصل، به ‌ویژه برای کسب‌ و کارهای کوچک دانست. در مقابل باید توجه داشت که سرعت پاسخگویی و لزوم ارتباط در زمان‌ های غیر کاری، می‌تواند استرس ‌های شغلی را افزایش داده و افراد را تحت فشار برای استفاده از متدها و روش‌های مدیریت زمان قرار دهد

مدیر عامل شرکت بین المللی سفیر ارتباط ماندگار، ارتباطات نوشتاری را چهارمین نوع از ارتباطات تجاری دانست که اهمیت بسزایی در دنیای کسب ‌و کار امروز دارد، و شامل به ‌کار گیری هوشمندانه کلمات، قرار دادن کلمات با ترتیب صحیح در ترکیب‌ بندی جملات و نیز ترکیب منسجم جملات است. ارتباطات نوشتاری برای عنوان های مختصر و توضیح مفصل تر در نظر گرفته می شود، و شامل نامه های رسمی، یادداشت های رسمی، پوسترها، آگهی ها و همه چیزهایی است که بر روی کاغذ نوشته شده است. نوشتار بسیار معتبر ‌تر و قابل‌ اعتماد تر از گفتار است. در مقابل باید این موضوع را به یاد داشت که نوشتار گاهی باعث تأخیر شده و تا حدی زمان‌ بر است و بازخورد سریع در آن امکان‌ پذیر نخواهد بود.

این فعال حوزه روابط بین الملل گفت: ارتباطات تجاری ممکن است یک مفهوم پیچیده باشد، اما می تواند رضایت زیادی برای هر سازمانی ایجاد کند. مثلا هنگامی که یک شرکت مناسب ترین شکل ارتباط را انتخاب می کند، در داخل تیم از روابط بهتر بین ادارات، اجرای سریع تر و وضوح بیشتری در تعریف وظایف برخوردار خواهد بود. وی ادامه داد: ارتباطات تجاری در مجموع تلاشی است تا با هدف گذاری و برنامه ریزی از طریق اعتماد برای نام تجاری ایجاد ارزش کند و برای بدست آوردن وفاداری مشتری بکوشد. دکتر مصلحی فر در پایان با ابراز خرسندی از انجام این مصاحبه توسط خبرگزاری علم و فناوری در شیراز، عنوان کرد به نظر می رسد یکی از عواملی که به وفاداری مشتریان اثر می گذارد از طریق اعتماد به نام و نشان تجاری و مزایای آن می باشد. بر این اساس، امید بر این است که خبرگزاری علم و فناوری از فارس گزارشی را در حیطه اعتماد سازی تجاری به ویژه در محیط بین الملل تهیه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.