همراه معتمد شما در تجارت بین الملل

تماس با ما

09177929286

اعتماد کلید تجارت بین الملل

زمان مطالعه: 5 دقیقه اعتماد عنصری ارزشمند و در عین حال شکننده است که در بهترین شرایط می تواند یک چالش باشد، حتی در مرزهای جغرافیایی و فرهنگی بسیار سخت تر است. به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، اعتماد را به عنوان چسب نامرئی می دانند که پایه های هر گونه مشارکت به ویژه در حوزه تجارت بین ...

5 دقیقه
0 دیدگاه
semic-admin
زمان مطالعه: 5 دقیقه

اعتماد عنصری ارزشمند و در عین حال شکننده است که در بهترین شرایط می تواند یک چالش باشد، حتی در مرزهای جغرافیایی و فرهنگی بسیار سخت تر است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، اعتماد را به عنوان چسب نامرئی می دانند که پایه های هر گونه مشارکت به ویژه در حوزه تجارت بین الملل را حفظ می کند، خواه این مشارکت بین دو فرد، یا چندین فرد از سازمان های مختلف باشد. اعتماد زیاد هماهنگی را به ارمغان می آورد در حالی که عدم وجود آن نشان دهنده جدایی شرکای تجاری است.

اعتماد در سيستم تجارت بين الملل يكی از کلیدی ترین شروط محسوب می شود، چرا که ایجاد یک رابطه تجاری بین الملل تنها به منظور ایجاد روابط قابل اعتماد با مقامات، مشتریان، کارکنان و ارائه دهندگان خدمات است که شکل می گیرد. این مسأله همیشه وجود داشته که تجار در سراسر جهان نگران همکاری با شرکت های خارجی و افراد خارجی هستند، زیرا در بسیاری از موارد به یکدیگر اعتماد ندارند، و نکته قابل توجه اینجاست که این عدم اعتماد یک طرفه نیست. در نتیجه بسياری از بازرگانان و فعالین اقتصادی اين مهم را مدنظر قرار می دهند و حتی قوانين و ملاحظاتی نیز در اين زمينه پديد می آيد تا با عهد شكنان در اين زمينه برخورد شود.

فعال و مدرس حوزه روابط بین الملل تجاری در گفتگوی با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز  مطرح گردید: وقتی تجارتی را در حوزه بین الملل شروع می کنیم ، اغلب این سؤال برایمان پیش می آید: «آیا طرف خارجی حقیقت را می گوید؟» و یا «آیا طرف خارجی آنچه را که می گوید انجام خواهد داد؟». این نوع عدم قطعیت ها که ناشی از بی اعتمادی است که باعث ایجاد سوء ظن می شوند و اغلب منجر به تأخیر در تصمیم گیری می گردد، و این موضوع در بدترین حالت باعث می شود که یک معامله به طور کامل از هم پاشیده شود.

وی افزود: بسیاری از افراد اطمینان و اعتماد را هم معنی می دانند اما اطمینان و اعتماد دو مفهوم متفاوت هستند. اطمینان به موقعیتی گفته می شود که گزینه های انتخاب درآن مطرح نیست در نتیجه افراد به سادگی در آن قرار می گیرند. در صورتی که اعتماد به معنای انتخاب یک عمل در مقایسه با عمل دیگر است که احتمال ریسک و پشیمانی در آن وجود دارد.

دکتر مصلحی فر مدیر عامل شرکت بین المللی سفیر ارتباط ماندگار و مدرس حوزه روابط بین الملل تجاری در این خصوص گفت: امروزه با توجه به مشکلات موجود، تجارت خارجی برای شرکت های ایرانی دارای ریسک بسیار بالایی است، چون اعتماد، امید طرفین را درگیر می کند و اگر حس اعتماد از بین برود، بازآفرینی آن بسیار دشوار خواهد بود. این در حالی است که، ایجاد اعتماد کارها را سرعت می بخشد، نتایج و وفاداری ایجاد می کند و باعث خلق فرهنگ پیروزی می شود. پس در زمینه تجارت بین الملل، می توان مردم را تشویق به بزرگ فکر کردن به همراه برنامه ریزی بلند مدت کرد. این موضوع را نباید فراموش کرد که اعتماد در تجارت بین الملل پيش شرط رفتار حرفه ای در مراودات مالی ميان طرفين معامله است، که متأسفانه گاهی اين مهم از سوي برخی عهد شكنان زيرپا گذاشته می شود كه بايد ضمن برخورد صريح قانونی با عوامل اين امر، اعتماد طرف مقابل تجاری برای ادامه فعاليت تأمين کرد.

دکتر محمد علی مصلحی فر با اشاره به اهمیت ایجاد اعتماد در فعالیت های تجاری بین الملل گفت: یکی از محرک های کلیدی در ایجاد اعتماد، عمل به قولی است که در جلسات مذاکره داده می شود. هم در کارهای کوچک و هم در کارهای بزرگ. به قول خود عمل کنید و فرهنگی را ایجاد کنید که در آن هر دو شریک به آنچه وعده داده اند عمل کنند. وقتی اعتماد از بین رود، ما در مورد انگیزه ها، قابلیت ها، صداقت و توانایی دیگران در نتیجه گیری مشکوک می شویم. شما تنها باید در مورد رابطه با تاجری که به او اعتماد دارید فکر کنید و سپس بر این اساس اعتماد ایجاد کنید تا تفاوت را احساس کنید. تفاوت بین یک رابطه با میزان اعتماد بالا و پایین کاملا ملموس است چون اعتماد کم باعث اصطکاک می شود، چه ناشی از رفتارهای غیر اخلاقی باشد و چه ناشی از رفتارهای نالایق. اعتماد کم همه چیز را کند و روابط را دشوارتر می کند.

مدیر عامل شرکت بین المللی سفیر ارتباط ماندگار در ادامه گفت: برای ایجاد اعتماد، قبل از اینکه دیدگاه خود را مطرح کنید باید به آنچه که شریک خارجی شما می گوید فقط گوش دهید. در عین حال نشان دهید که شما سازمان یا شرکتی هستید که دارای روابط مداوم و در حال پیشرفت است، چونکه طرفین تجاری به دنبال این نشانه ها هستند زیرا شاخص اصلی اعتماد به شرکت شما محسوب می شوند.

این فعال حوزه روابط بین الملل گفت: اگر در ارتباط بین الملل تجاری اشتباهی از سمت شما رخ می دهد، آن را بپذیرید. سعی کنید مکرراً از عملکرد خود گزارش ارائه دهید و دقیقاً مشخص کنید که چه زمانی چه اتفاقی رخ می دهد. دقت داشته باشید که در این مرحله هر دو طرف باید این کار را انجام دهند و در مسئولیت پذیری سرمایه گذاری کنند. یک رابطه تجاری، مانند هر رابطه، تنها در صورتی موفقیت آمیز است که هر دو طرف منافع طرف مقابل را درک کرده و از آنها مراقبت کنند. زیرا درک بهتر مساوی است با شانس بیشتر برای ایجاد یک رابطه تجاری بلند مدت.

وی در ادامه گفت: بی شک در زمينه تجارت جهاني توفيقات روز افزونی در انتظار كشور است كه بايد به صورت هوشمندانه در اين خصوص اطلاعات کافی را بدست آورد. بهتر است با یک ذهنیت شروع کنیم هنگامی که در ابتدا اعتماد خود را افزایش می دهیم، به احتمال زیاد با شریک تجاری یا همکار خود بسیار سریعتر وارد رابطه می شویم، که به نوبه خود باید به سرعت تلاش شما برای انجام کار کمک کند. دکتر مصلحی فر در پایان با ابراز خرسندی از انجام این مصاحبه توسط خبرگزاری علم و فناوری در شیراز، عنوان کرد: ارتباط کلامی یکی از عناصر مهم اعتماد سازی در روابط تجاری است که در این میان دانش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین‌ الملل در بهبود روند مبادلات تجاری شناخته شده است. در دنیای تجارت امروز، نیاز به زبان انگلیسی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود. بر این اساس، امید بر این است که خبرگزاری علم و فناوری از فارس گزارشی را در حیطه اهمیت زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط در بازارهای بین ‌الملل تهیه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.