همراه معتمد شما در تجارت بین الملل

تماس با ما

09177929286

ضرورت یادگیری زبان بدن در مذاکرات تجاری بین الملل

زمان مطالعه: 5 دقیقه زبان بدن به عنوان یک فرایند تکمیلی شناخته می شود که در کنار کلام شما جهت ارسال یک پیام دقیق به مخاطب نقش چشم گیری را ایفا می کند. به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، در ایجاد ارتباط، افراد ایده ها و احساساتشان را نه تنها از طریق بیان کلامی، بلکه با حالات صورت ...

5 دقیقه
0 دیدگاه
semic-admin
زمان مطالعه: 5 دقیقه

زبان بدن به عنوان یک فرایند تکمیلی شناخته می شود که در کنار کلام شما جهت ارسال یک پیام دقیق به مخاطب نقش چشم گیری را ایفا می کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، در ایجاد ارتباط، افراد ایده ها و احساساتشان را نه تنها از طریق بیان کلامی، بلکه با حالات صورت و ژست های بدنشان نیز بیان می کنند. در جلسات مذاکره، هنگام صحبت کردن با افراد حاضر در جلسه، خیلی بیشتر از حرف زدن، با زبان بدن با آنها ارتباط برقرار می کنیم. به عنوان مثال، یک لبخند و دست های باز شده از هم، نشانه ی خوش آمد گویی است. این نشان می دهد که حرکات بدن انسان ها بیانگر احساسات و افکار آنان است و حتی اگر فرد با زبان کلامی سعی در مخفی کردن احساسات و افکار خود داشته باشد، زبان بدنش همه چیز را آشکار می سازد. از این رو یادگیری زبان بدن یکی از بخش های جذاب و مهم در فرایند مذاکره تجاری بین الملل محسوب می‌شود.

هرچند که مهارت های برقراری ارتباط کلامی و نوشتاری اهمیت بسیار زیادی در جلسات تجاری دارند، اما نباید از اهمیت زبان بدن غافل شد. زبان بدن که در اصطلاح لاتین (Body Language) نام دارد از آنجا ریشه می‌گیرد که ما اغلب در هنگام مشاهده تفاوت هایی بین زبان بدن و کلام طرف مقابل، ترجیح می ‌دهیم به زبان بدن او اعتماد کنیم. زبان بدن به عنوان یک فرایند ارتباط غیر کلامی تعریف می شود که بخشی بسیار مهم از روش ارتباطی ماست و الگوهای مختلفی از جمله حالات صورت و ژست ها را در بر می گیرد که افراد برای بیان احساساتشان در ارتباطات، از آنها استفاده می کنند. به عنوان مثال تکان دادن سر به معنی موافقت با طرف مقابل است و یا حرکت موجی دست های باز، با کف دست باز، ژستی است برای بیان خداحافظ، یا لم دادن به عقب در حالت نشسته، عدم علاقه و یا سر رفتن حوصله مخاطب را نشان می دهد. در این زمینه برخی مطالعات نشان داده اند که بیش از ۹۰ درصد ارتباطات، غیر کلامی هستند که بیانگر این موضوع است وقتی چیزی را می گویید، ممکن است که زبان بدنتان چیزی کاملا متفاوت را نشان دهد.

کارشناس حوزه روابط تجاری بین المللی در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز گفت: زبان بدن در جلسات تجاری پایه و اساس برقراری ارتباط حرفه ای با شرکای تجاری است. افراد در جلسات تجاری از مفاهیمی که با چهره و حرکات بدنشان نشان می دهند، هرچند که به صورت کلامی چیزی نمی گویید، اما اغلب تاثیرگذار ترین اهداف و سخنان را به مخاطب انتقال می دهند. این بدین معنا است که ما با حالات بدنی خود از جمله طریقه قرار گرفتن دستها و پاها، تماس چشمی، گزیدن لبها، تماس دستها با صورت، نگاه کردن به سمت پایین یا بالا یا اطراف، پیامهای مختلفی را به طرف مقابل ارسال می‌کنیم. از سوی دیگر، طرف مقابل نیز با زبان بدن و علائم غیر کلامی خود، خواسته یا ناخواسته، پیامهایی را برای ما ارسال می‌کند.

وی همچنان عنوان کرد: مذاکره کنندگان در جلسات تجاری بین الملل خوب می دانند که چگونه از زبان بدن استفاده کنند و نیز چگونه زبان بدن دیگران را بخوانند تا به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابند. در یک جلسه تجاری، حالت دست های ضربدری بسته شده، ابروهای بالا داده شده و چشم های سرگردان هر یک سیگنال خاصی را به مخاطب ارسال می کند. پس مذاکره کنندگان در جلسات تجاری بین الملل به این موارد باید توجه خاصی داشته باشند تا بتوانند بدون توجه به گفته ها و حرف ها، مذاکره کنند. در مذاکرات تجاری، زمانی که شما از زبان بدن طرف مقابلتان آگاه هستید، می توانید تغییراتی در ارتباطات غیر کلامی خودتان ایجاد کنید تا به هدفتان برسید پس. ضروری است که مهارت های استفاده و خواندن زبان بدن را به حد حرفه ا ی یاد بگیریم تا با آگاهی از پیام های کلامی و غیر کلامی با هم، برگ برنده ای در جلسات تجاری داشته باشیم.

دکتر محمد علی مصلحی فر با اشاره به اهمیت زبان بدن در فرهنگ های مختلف از تجربیات خود در جلسات مذاکرات تجاری در محیط بین الملل گفت: زبان بدن در بین فرهنگ ها و کشورهای مختلف به جز یک سری تفاوت های مختصری اغلب معنای مشترک و یکسانی دارد. وی بع عنوان مثال بیان کرد: علامت شصت دست در کشور های انگلیسی زبان به معنای OK است. این در حالی است که در کشور آمریکا زمانی که بخواهند مجانی سوار ماشین شوند، کنار جاده می ایستند و شصت خود را در امتداد جاده حرکت می دهند. اما همین زبان بدن در کشورهای آسیایی به هیچ عنوان معنای خوبی نمی دهد.

مدیر عامل شرکت بین المللی سفیر ارتباط ماندگار اضافه کرد: وقتی صحبت از زبان بدن برای شرکت در جلسات تجاری بین الملل می شود جنبه های متفاوتی برای اقدامات غیر کلامی وجود دارد که بیانگر این موضوع است که زبان بدنی که شما برای ارتباط خود با شرکای تجاری خارجی انتخاب می کنید حتی می تواند بخشی از هویت تجاری تان را معرفی کند. در همین خصوص مصلحی فر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز به معرفی سه جنبه مهم از زبان بدن پرداخت:

این فعال حوزه روابط تجاری بین الملل اذعان داشت: حالات صورت افراد به عنوان اولین جنبه از زبان بدن شناخته می شود بدین معنی که چیزهای زیادی را تنها با حالت چهره می توان انتقال داد. از این رو حالات صورت به عنوان اظهار کننده ترین بخش بدن در ارتباطات غیر کلامی باشد. حالات صورت می تواند بطور همزمان چندین احساس را منتقل کنند و نه تنها توانایی ایجاد ارتباط به میزان زیاد را دارد، بلکه نوعی رفتار غیر کلامی است که افراد به راحتی می توانند آن را کنترل کنند. مثلا، لبخندها نشان دهنده خوشحالی و تایید هستند در حالی که حالت اخم، نگرانی و نارضایتی را نشان می دهد.

وی در توضیح بیشتر گفت: در حالات صورت تماس چشمی، مهمترین بخش از زبان بدن است. در طول جلسه و صحبت، شخصی که نشان می دهد در حال گوش دادن به حرف طرف مقابل است، باید به چشم های او نیز نگاه کند زیرا که در بسیاری از کشورها این حرکت نشانه احترام است. اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که ارتباط چشمی نباید بیش از اندازه طول بکشد.

وی در ادامه افزود: ژست ها به عنوان دومین جنبه از زبان بدن، بخصوص استفاده از حرکات دست ها و سر به عنوان اظهار کننده ی بخشی از بدن هستند که افراد با آنها هم حرف می زنند، اما باید خاطرنشان کرد که ژست های مختلف می توانند در فرهنگ های مختلف هم معنی باشند. بازوها و پاهای شخصی که با او در حال مذاکره هستید در انتقال نشانه های غیر کلامی موثر هستند، یا اینکه کسی که دست هایش را بر روی سینه گره می کند، ممکن است عصبانی باشد یا حالت تدافعی گرفته باشد.

این فعال حوزه روابط تجاری بین الملل مطرح کرد: وضعیت بدن به عنوان جنبه سوم از زبان بدن شناخته می شود که یکی از مهم ترین سیگنال ها در تاثیرات زبان بدن است. برای مثال، اشارات مختلف و استفاده از انگشتان برای نشان دادن اندازه ها یا مقادیر عددی همه روش های متداول برای تبادل اطلاعات از طریق زبان بدن است. فقط بخاطر داشته باشید که برخی از حرکات ممکن است در فرهنگ های مختلف معنی های متفاوتی داشته باشد، بنابراین مهم است که قبل از شروع مذاکره در حوزه بین الملل در مورد حرکات و رفتارهای خود تحقیق کنید.

دکتر مصلحی فر در پایان با ابراز خرسندی از انجام این گفتگو و نیز اهمیتی که خبرگزاری علم و فناوری در شیراز به موضوع تجارت بین الملل داده، عنوان کرد: هر کس در دنیای تجارت به ویژه در حوزه بین الملل به سرعت به اهمیت روابط غیر کلامی پی می برد که بسیار مهم تر از روابط نوشتاری و کلامی است و نیز یکی از مهمترین جنبه های ویژگی های شخصیتی افراد را نشان می دهد.

وی افزود: در کنار اهمیت زبان بدن در مذاکرات تجاری بین الملل نوع پوشش و ظاهر مذاکره کننده نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. بر این اساس، امید بر این است که خبرگزاری علم و فناوری از فارس گزارشی آینده را به بررسی نوع پوشش و ظاهر مذاکره کنندگان در جلسات تجاری بین الملل اختصاص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.